بازخوردهای توصیفی و تشویقی

كارت شده چه بهتر ای گل من، تاج سر

فرشته بهشتی امروز سریع نوشتی

یادت نره خط كشی فردا حتما بكشی

برگه نَكُن دوباره از دفتر بیچاره

 ای گل ناز و خوشبو بخوان درست

از این رو كار گروهی بدان می كنه كارُ آسان

 ای كودك بهشتی                 كامل دقیق نوشتی

 هستی دقیق پر تلاش           همیشه خنده رو باش

 كودك خوب و نازی                 واژه درست می سازی

 

 پی برده ام به رازی              زیبا جمله می سازی

 عقیدهء من اینه                  كودك خوب همینه

 خلاقی و مهربون                همیشه اینطور بمون

 ماهی نوشت تو دریا           آفرین و مرحبا 

 آسمان پر ستاره               مشقت نظیر نداره

 دانا و پر توانی                  ای كودك ایرانی

 پسر (دختر) خوب و نازم      به دیكته ات می نازم

 نون و پنیر و پسته              مشقت به دل نشسته

 بارون میاد ریز ریز               اول بخوان بعد بنویس

 یك گل شادابی تو آفتاب و مهتابی تو

 به مثل یك ستاره              نور از مشقت می باره

 برف میاد دونه دونه           پسرم (دخترم) درس می خونه  

با مشقی كه نوشتی        تو لایق بهشتی

اَنار دونه دونه                  نقاشیت شده نمونه

 مورچه نوشت روی خاك      قشنگ نوشتی و پاك

 پسر خوب و نازم              به دقتت می نازم 

جمله های قشنگی          با واژه ها تو ساختی

 درست خواندی تو قرآن            

ای كودك مهربان امروز كارت عالی بود             اشكالی در آن نبود  

 ای كودك مودب                     دفترت هست مرتب

 1، 2، 3، ستاره كارت ایراد نداره

 آفریدی افتخار                       برای چندمین بار

 كودك خوب و نازی                                      واژه درست می سازی  

نون و پنیر و پسته                                           كارت به دل نشسته  

پی برده ام به رازی                                         زیبا جمله می سازی  

خلاقی و مهربون                                            همیشه اینطور بمون  

به دوستت دادی یاری                                    عالی كردی همكاری

 از تنبلی جدایی                                          ای هدیهء خدایی

 صد آفرین ای كودك                                      چه خوب نوشتی اردك  

ای پسر (دختر) نازنین                                  بهت می گم آفرین

 ای گل توی كلاس زیبا هستی مثل یاس 

 بازخوردها و تشویقهایی که در ارزشیابی توصیفی دانش آموزان پایه اول ابتدایی می توان استفاده کرد : ردیف  نمونه بازخورد

1- بهار امیدم! امیدوارم که همیشه سرسبز و خرم باشی.

 2 - فرزندم از سعی و تلاشت صمیمانه سپاس گزارم.

 3 - نهال کوچک رشد وشکوفایی تو آرزوی من است.

 4 - غنچه ی شاداب در انتظار شکفتن گلبرگ هایت هستم.

 5 - فرزند خوبم! دریای وجودت از آلودگی وجهل و نادانی دور باد.

 6 - عزیزم با سعی وتلاشت گلبوته های دانش را زودتر خواهی چید.

 7 - پرنده ی کوچک ! پروازت به سوی علم و دانش مبارک باد.

 8 - زیبایی وپاکیزگی کارهایت جاودان باد.

 9 - فرزندم!کوچ تو از سرزمین تاریکی به سرزمین روشنایی مبارک.

 10 - امید زندگی! تلاش تو لبخند شادی را به ارمغان می آورد.

 11 - فرزندم! وظیفه شناسی و تلاشت قابل تقدیر است رسیدنت به مرز دانایی مبارک باد.

 12 - امید کلاس ، نشستن شبنم علم و آگاهی بر گلبرگ های وجودت مبارک.

 13 - شکوفه من! امید چیدن میوه تلاشت را دارم.

 14 - بیا با هم سپاس خداوند یکتا کنیم                             روان خود را توانا کنیم

 15 - از توجه تو نسبت به انجام درست تکالیفت متشکرم.

 16 - مهربانم! انجام دادن به موقع تکالیفت نشانگر وظیفه شناسی توست.

 17 - دانش آموز ساعی! موفقیت تو قابل تقدیر است.

 18 - دیدی موفق شدی بیا خدا را شکر کنیم.

 19 - یک شاخه گل سرخ تقدیم تو باد.

 20 - چقدر زیباست که در کارهایت پیشرفت خوبی داشته ای خوش حالم.

 21 - فرشته بهشتی                   عالیه خوب نوشتی

 22 - پروانه ای رنگ رنگ               خسته نباشی زرنگ

 23 - (دختر) ( پسر) خوب ونازم                  به دیکته ات می نازم

 24 - آسمان پر ستاره                   مشقت نظیر نداره

 25 - یک و دو سه                       شدی برنده

 26 - چهارو پنج وشش                       همیشه کوشش

 27 - دیدم که پرتلاشی                       همیشه زنده باشی

 28 - انتظار موفقیت بیشترتورا دارم .

 29 - پیشرفت شما مایه ی تحسین است .

 30 - اتل متل توتوله                           کار فرزندم چه خوبه

 31 - ای (دختر)(پسر)مؤدّب                    کارت هست مرتّب  

 برای ارائه ی یک بازخورد سازنده از فعالیت کودک ، بهتر است جملات خود را بااین عبارتها آغاز کنید :

 1 - دانش آموز خوبم ( یا دختر و پسر خوبم ) شما موفق شده اید که ………………………………..

 2  - باخوشحالی زیاد می گویم که شما از عهده ی ………………………………………

 3 -  پسر خوبم شما …………………………..را یاد گرفته اید .

 4 - تواناییت در …………………………بهتر شده است .

 5 - کارت نسبت به قبل بهتر شده است .

 6 - پیداست که برای این کار خیلی تلاش کرده ای .

 7 - امروز از کارت لذت بردم .

 8 - وقتی می بینم که کارت بهتر شده است ، خوشحال می شوم .

 9 -  امروز موفق شدی که ……………….را به درستی انجام بدهی .

 10 - تلاشت برای انجام این کار ، ستودنی است .

اگر معلم قصد داشته باشد ایـن مفهوم را بـرساند کـه دانش آموز نیاز مند کمک و فعالیت خاصی است ، بهتر است جملات خود را با این عبارتها آغاز کند :

 1 - نیاز مند آن است که …………………………………………

 2 - در زمینه ی ……………………………….به تقویت نیاز داری

 3 -  به نظر می رسد در ………………………………….مشکل داری

 4 - با انجام فعالیتهای ………………………در زمینه ی ……………………….موفق می شوی *

جملاتی که نباید آنها را در بازخوردهای توصیفی به کار برد :             

 1 - نمی تواند یا نمی توانی                               همیشه اشتباه می کنی

 2 - قادر نیستی یا قادر نیست

 3 - کارهایت کثیف و نامرتب است                                همیشه ناقص می نویسی

 4 - یا هر برچسبی که منجر به برداشت منفی از تواناییها و قابلیتهای دانش آموز شود .

*  بازخوردها باید فرد را به تلاش بیشتر وادارد ، جملاتی مانند ( توهمیشه موفق هستی ) نوعی خوش بینی بیش از حد را به وجود می آوردکه ممکن است سطح تلاش کودک را کاهش دهد،بنابـرایـن بـازخـوردهای مثبت افراطی نقش مخربی درشخصیت کودک دارد.

*موارد استفاده از روش ( واقعه نگاری ) : روش واقعه نـگاری یـک روش مـشاهـده ی مستقیم رفتار است و ابزاری است که از طـریـق آن بـرخـی رفتارها و اعمال ویژه ی دانش آموز در آن ثبت می شود تا در هنگام ارزشیابی از آن استفاده شود . این ابزار در هر زمان که معلم احساس کند لازم است رفتار خاصی از کودک در زمینه ی درسی – اجتماعی و … ثبت شود اقدام به استفاده از آن می کند . کل رفـتـار ، صـرف نظر از مـثبـت یا مـنـفی بـودن آن ثـبت می شود . لازم است شرایط بروز رفتار نیز مشخص شود و فعالیتهای خاص درسی ، رفـتـار اجـتماعی ، رفتار عاطفی ، فعالیت بهداشتی و … رانیز می توان به طور خاص ثبت کرد .

معلمان می توانند به شیوه های مختلف و متناسب با علاقه ی خود برگهای ثبت مـشـاهده را طبقه بندی و نگهداری نمایند . می توانند آنها را به صورت دفترچه ای در آورند و در آن بـرای هـر دانـش آمـوز تعدادی بـرگ در نظر بگیرند . لزومی نیست که برای هر دانش آموز مشاهده ای ثبت شود . این برگها تنها در نزد معلم باقی می ماند ودر صورت نیاز به مدیر ، معاون ، یا والدین عرضه می شود . در پایان سال تحصیلی معلم می تواند این برگها را امحا کند و یا بـرگهـا را در پـوشـه ی مخصوص قرار دهد.

*پوشه ی کار :  ابزاری است که مجموعه ای از نمونه ی آثارو محصولات فعالیتهای مختلف دانـش آمـوز ، در آن به شکل مدونی گرد آوری می شود که قابل ارزشیابی باشد . موادی که در پوشه ی کار نگهداری می شوند ، می تواند شامل موارد زیر باشد: آثار و تکالیف نوشتنی دانش آموز ، تمرینات ، املا ، و جمله نویسی و …. آثار هنری دانش آموز از قبیل : نقاشی ها آزمون های مدادکاغذی ( آزمونها باید بدون بارم باشند ) گزارشی از فعالیتهای علوم – فعالیتهای کلاسی و خارج از کلاس تشویق ها و …

* چک لیست ( سیاهه ی رفتار )  :   عبارتست از مجموعه ای از نشانه هاو شواهد که به یک انتظار یا انتظارات خاصی مربوط می شوند . معلم بر اساس مشاهدات معمول خود در کلاس درس یا فضایی دیگر ، وجـود یا عدم وجود شواهد را در رفتار و عملکرد فرد مشخص می نماید .

* همکاران محترم توجه داشته باشند که : استفاده ی گسترده از چک لیست ها خسته کننده و وقت گیر است و بر این اساس معلم تـنـها در مـوارد خاص که تشخیص می دهد از این ابزار باید استفاده کند . بهتر است چک لیست در پوشه ی کار نگهداری شود . تردیدی نیست که برای تمام انتظارات و اهداف نباید چک لیست درست کرد . انتظارات و اهدافی که از روشهای دیگر می توان شواهدی گرد آوری کرد نیازی به چک لیست ندارند .

*آزمون های مداد کاغذی : یکی از ابزارهای جمع آوری اطلاعات بـرای ارزشیابی از عـمـلکرد تـحصیـلی دانش آموزان است که در برخی دروس مانند ریاضی ، املا ، و … با نظر معلم از آن استفاده می شود و در دروس دیگر مانند علوم ، قرآن ، خواندن ، و ورزش نیازی به آزمونهای مدادکاغذی نیست .

توجه : این آزمون ها نباید وضعیت اضطراب آور امتحان را تداعی کند. شرایط باید طوری فـراهـم شود کـه دانش آموز بـدون نگرانی و مـانند جلسات اجرای تکالیف درسـی پاسخگوی سوالات کتبی معلم باشد . در ارزیابی آزمون ها تنها به باز خورد توصیفی اکتفا شده و از دادن هر گونه رتبه یا نـمره خود داری شود . ضمناً در بـررسـی نتایج این آزمون ها می توانیم از روش ( خود سنجی ) و ( همسال سنجی ) استفاده کنیم .

* مقیاس ها در عملکرد درسی : * در حد انتظار ( تحقق یافته ) : خطا حد اکثر 2 یا 3 مورد * نزدیک به حد انتظار ( نسبتاً تحقق یافته ): خطاهای بیش از سه مورد * احتیاج به تلاش بیشتر ( تحقق نیافته ) : خطاهای مکرروزیاد ، به عبارتی دانش آموز به نیمی از اهداف و انتظارات دست نیافته است . *

نمونه های از چگونگی نوشتن بازخورد در آثار کتبی دانش آموزان : ویژه ی دانش آموزانی که موفق بوده اند:

 1 - از این که می بینم در نوشتن تکالیف دقت می کنی خوش حالم.

 2 - امروز تلاش وکوشش شما خوب بود.

 3 - منتظر کارهای زیبای دیگر شما هستم.

 4 - ای(دختر)(پسر)مؤدّب                 کارت هست مرتّب

 5 - امروز از کارت لذّت بردم.

 6 -  پروانه ی قشنگم! از این که در نوشتن اعداد موفق بودی لذّت بردم.

 7 - امید آینده! از این که در پاسخ دادن به جمع اعداد توانایی داری سپاس گزارم.      

ویژه ی دانش آموزانی که نیاز به حمایت دارند:

 1 - توانایی ات در نوشتن بهتر شده است،اگر نشانه ی (س) را این گونه بنویسی نوشته ات بهتر می شود.

 2 - جملات زیبایی نوشتی بهتر است در پایان جمله،نقطه بگذاری.

 3 - بیشتر کلمات را درست نوشتی،کلمه هایی را که اشاره کرده ام بخش کن وصداهایش را بنویس.

 4 - کارت خوب بود،کلمه هایی را که برایت نوشتم روی کارت بنویس و روزی چند بار بخوان.

 5 - فرزندم در نوشتن کلمات توانایی حاصل نمودی برای موفقیت بیشتر، با صدای آهسته به تلویزیون گوش کن.

 6 - تلاش شما خوب بود چند کلمه بنویس که با نشانه ی ( ص) نوشته می شود.

 7 - قشنگم کلمه هایی را که با نشانه ی (گ) نوشته می شوند در روزنامه پیدا کن و دورش خط بکش.

 8 - گل شادم با استفاده از کیسه ی حسابت به اندازه ی عدد 4 جدا کن.

 9 - توانایم! 2 دسته شکل بکش و علامت کمتری بین شکل ها به کار ببر.

 10 - متفکّر کوچکم! با استفاده ی از مهره های رنگی جمع عدد (5) را تمرین کن. * 

نمونه هایی از چگونگی نوشتن بازخورد در دفتر ثبت مشاهدات ویژه ی دانش آموزانی که موفق بوده اند: ( درس بنویسیم ):          

 1- کلمات را زیبا می نویسد.

 2 - کلمات را زیبا می نویسد.

 3 - در نوشتن املای درست کلمات دقت لازم را دارد. 4 - به پاکیزه نویسی در نوشتن توجّه می کند.

  5- قادر است با کلمات داده شده جمله بنویسد.

7 - با حروف به هم ریخته،کلمه می سازد.

ویژه ی دانش آموزانی که نیاز به حمایت دارند: ( درس بنویسیم ) *

 شناسایی مشکل: کلمه هایی که حروف هم صدا و چند شکل دارند را تمیز نمی دهد. یا دانش آموز از نظر حافظه ی دیداری مشکل دارد. *

 ارائه ی راهکار: نوشتن حروف با خط درشت ودر معرض دید یا بیان شباهت و اختلاف دو تصویر توصیه می شود .

 * شناسایی مشکل: جا انداختن بعضی از حروف یا حروفی را به جای حروف دیگر می نویسد.  دیبار  به جای دیوار *

 ارائه ی راهکار: آهسته صحبت کردن اولیاء در خانه یا گوش کردن به تلویزیون با صدای آهسته. بیان نوع اشیاء با شنیدن صدایی که از قوطی می شنود برای دانش آموز مفید است. *

شناسایی مشکل: ( نارسا نویسی ) * 

ارائه ی راهکار:  بازی با خمیر ومچاله کردن کاغذ باطله جهت تقویت عضلات دست توصیه می شود. * 

ویژه ی دانش آموزانی که موفق بوده اند. ( درس بخوانیم )

 1 - متن درس را صحیح وروان می خواند.

 2 - با لحن مناسب می خواند.

 3 - مطلب خوانده شده را درک می کند.    * 

دانش آموزانی که در خواندن به حمایت  ویژه نیاز دارند:( درس بخوانیم ) * 

شناسایی مشکل: با مکث روان خوانی می کند. * 

ارائه ی راهکار: در خانه وقت تعیین کند که در زمان کمتری جملات را بخواند یا به صدای ضبط شده خود گوش کند.و هنگام گوش کردن به متن کتاب با دقت نگاه کند. *

 شناسایی مشکل: در خواندن متن درس توانایی کافی ندارد. * ارائه ی راهکار: در گروه دانش آموزی خواندن متن درس تمرین شد. *

 شناسایی مشکل: در شناخت نشانه ها مشکل دارد. * 

ارائه ی راهکار: نشانه های تدریس شده را روی کارت بنویسد و بخواند. * 

شناسایی مشکل: در خواندن کلمات نوشته شده توانایی ندارد. * 

ارائه ی راهکار: ترکیب صداها وهجا ها و خواندن آن ها را تمرین داشته باشد.    

 فرزندم از اينکه از عهده ي انجام کار برآمده اي خوشحالم .

عزيزم با ذوق و سليقه اي که در تو مي بينم توانايي زيبانويسي را داري يا بهتر از اين باشي.  

پيداست که براي انجام اين کار تلاش نموده اي يا ننموده اي .  

خوشحالم که براي حل مسائل رياضي ، کوشا بوده اي يا هستي .  

فرزندم وقتي دقت تو را در درس يا تکاليف مي بينم خوشحال  مي شوم يا از تلاش تو لذت مي برم .  

پسرم ! توانايي انجام آزمايش هاي علوم را داشتي ، توانايي تو را در انجام آزمايش ها ديدم ، موفقیت تو را دختر خوبم ! شما به تمام اهداف در جمع و تفريق هاي اساسي در حد مطلوب دست يافته اي .  

اين طور به نظر مي رسد که در درس ....  مشکل داري . اميدوارم که با انجام فعاليت ها در منزل يا تمرين و تکرار تلاش کنيم تا موفق گردي .

موفقيت در زمينه ي درس نياز به تمرين دارد. تمرين کن ، تمرين کن ، تمرين کن

پسر خوب و عزيزم در ديکته نياز به تمرين بيشتر داري . اميد است در اين زمينه تلاش کني تا موفق گردي .  

از اينکه امروز موفق شدي خوشحالم

پشتکار و تلاش شما مي تواند در موفقيت و پيروزي مؤثر باشد .  

از انيکه نسبت به يادگيري درس  .....  شوق زياد داري لذت مي برما خواهانم .  

بهتر است در زمينه .... کوشش بيش تري بکني تا موفق گردي .  

از اينکه مهارت لازم براي حل مسئله داري خوشحالم .

از توانايي به کارگيري دانش تو عزيزم ابراز شادي مي کنم .

عزيزم لازمه ي پيشرفت خواستن است .  

دلبندم هرگز کاري را که امروز مي تواني انجام دهي به فردا موکول نکن .  

خوشحالم که شرکت فعال در گروه و درس و مدرسه داري.

پسرم : کساني موفق مي شوند و موفق باقي مي مانند که تلاش و تمرين داشته باشند.       

منتظرم عزيزم   ناز و قشنگ و خوبم            کارهاي بهترت را   من به زودي ببينم

1و 2 و 3و 4   دندونه ها را بشمار

به دوستت دادي ياري   آري کردي همکاري

حل کرده اي اين تفريق   کامل درست و دقيق

گلم بايد بدونه   که خط هاي زمينه

مي کنه کمکش تا   خطش بشه نمونه يادت نره خط کشي   فردا حتماً بکشي   

فرشته بهشتي   آخر وقت نوشتي ؟

فرشته بهشتي   بي حوصله نوشتي ؟

جمعه چقدر حواست   دقيقه خيلي کارت

مشقت شده مرتب   اي کودک مؤدب

زنده باشي و سالم   تلاش بکن تو دائم

اول بخوان بعد بنويس   اي کودک خوش نويس

دخترم بايد بدونه   هميشه يادش بمونه که سمت راست يکي است   سمت چپ دو تايي است     

اول بخوان سؤال ها   خوب فکر بکن به آنهاسپس جوابشان ده   با دقت و با خنده  

شادي شادي با ورزش  اول درس بعد گردش

گوشه برگه هايت   برگه هاي کتابت   چه کار کنيم صاف بشه   قشنگ و زيبا بش   فرشته بهشتی          خیلی قشنگ نوشتی حالا شدی باسواد          دل منم شده شاد

 جَمعه چقدر حواست          دقیقه خیلی كارت

 فرشته بهشتی          تمیز و درست نوشتی

 مشقت شده مرتب          ای كودك مودب

 به مثل ماه تابان          قشنگی و درخشان

 سبد سبد گل یاس          زرنگ، توی كلاس

 قایق روی دریا         نوشته ای چه زیبا

 ای كودك خیلی ناز          مرا كردی سرافراز                                     

 ... بازخورد ضعیف برای دانش آموزی که هنگام نوشتن املاء فواصل بین کلمات را رعایت نمی کند:

با تمرین و روخوانی بیشتر در زمینه املا موفق خواهی شد.    

بازخورد قوی و موثر برای دانش آموزی که در حل مسائل ریاضی در تفریق ضعیف است:  

پسرم (دخترم) در زمینه  تفریق نیاز به تقویت داری.  

  معلمان گرامی توجه داشته باشندنباید از هر بازخوردی در هرجا استفاده کرد. به طور مثال نباید به دانش آموزی دور از حد انتظار است بازخورد دانش آموز ضعیف یا در حد انتظار داد. این امر موجب نا امیدی و یا تکرار همان اشتباه توسط دانش آموز در آینده می شود.  

 بازخوردهای توصیفی و تشویقی:  بازخوردهای زیر که به صورت یک بیت شعر آمده است برای دانش آموزان بسیار جذاب است و وقتی معلم به این شیوه آنها را تشویق می کند احساس غرور و سربلندی ( کوکانه ) می کنند و انگیزه آنها به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

- دخترم (پسرم) زیبا نوشته         مثل گل نوشته

-قشنگی چون كبوتر          از همه هستی بهتر

- باهوش و خوش بیانی          ای كودك ایرانی

- قشنگ نوشتی و ناز          ای دختر (پسر) سر افراز

- زنده باشی و سالم          تلاش بكن تو دائم

- ای كودك مهربان          دوستت دارم همچو جان

- خورشید گرم و روشنی         همیشه در قلب منی

- شكوفه های رنگ به رنگ         خسته نباشی، قشنگ

- از تنبلی جدایی          ای هدیهء خدایی

- كارت شده چه بهتر         ای گل من، تاج سر

- فرشته بهشتی          امروز سریع نوشتی

- یادت نره خط كشی          فردا حتما بكشی

- برگه نَكَن دوباره          از دفتر بیچاره

- ای گل ناز و خوشبو          بخوان درست از این رو

- كار گروهی بدان          می كنه كارُ آسان

- ای كودك بهشتی          كامل دقیق نوشتی

- هستی دقیق پر تلاش          همیشه خنده رو باش

- كودك خوب و نازی         واژه درست می سازی

- پی برده ام به رازی          زیبا جمله می سازی

- عقیدهء من اینه          كودك خوب همینه

- خلاقی و مهربون          همیشه اینطور بمون

- ماهی نوشت تو دریا         آفرین و مرحبا

- آسمان پر ستاره          مشقت نظیر نداره

- دانا و پر توانی          ای كودك ایرانی

- پسر (دختر) خوب و نازم          به دیكته ات می نازم

- نون و پنیر و پسته          مشقت به دل نشسته

- صد آفرین ای كودك          چه خوب نوشتی اردك

- ای پسر (دختر) نازنین          بهت می گم آفرین

- ای گل توی كلاس          زیبا هستی مثل یاس

- بارون میاد ریز ریز          اول بخوان بعد بنویس

- یك گل شادابی تو          آفتاب و مهتابی تو

- به مثل یك ستاره          نور از مشقت می باره

- برف میاد دونه دونه          پسرم (دخترم) درس می خونه

- با مشقی كه نوشتی          تو لایق بهشتی    

بازخوردهای توصیفی در مورد دانش آموزان در حد انتظار:  

فرزند خوبم، از خط زیبایت لذت بردم.

پسر (دختر) نازم، هزار آفرین به تو كه مشقت را زیبا نوشتی.

آفرین به تو كه تكالیفت را بدون اشكال و كامل انجام دادی.

پسرم (دخترم) تحقیق شما جالب و خواندنی بود.

آفرین پسرم در نوشتن تكالیف دقت كامل داشتی. 

- بارون دونه دونه          مشقت شده نمونه

-اَنار دونه دونه          نقاشیت شده نمونه

- مورچه نوشت روی خاك          قشنگ نوشتی و پاك

- پسر خوب و نازم          به دقتت می نازم

- جمله های قشنگی          با واژه ها تو ساختی

- درست خواندی تو قرآن          ای كودك مهربان

- امروز كارت عالی بود          اشكالی در آن نبود

- ای كودك مودب          دفترت هست مرتب

1، 2، 3، ستاره         كارت ایراد نداره

- آفریدی افتخار          برای چندمین بار

- كودك خوب و نازی          واژه درست می سازی

- نون و پنیر و پسته          كارت به دل نشسته

- پی برده ام به رازی          زیبا جمله می سازی

- خلاقی و مهربون          همیشه اینطور بمون

- به دوستت دادی یاری          عالی كردی همكاری      

بازخوردهای توصیفی در مورد دانش آموزان نزدیك به انتظار:

پسر (دختر) خوبم، سعی كن جواب سوال ها را با دقت و خوانا بنویسی.

از اینكه رونویسی شما هر روز بهتر می شود خوشحالم.

تلاش شما قابل تقدیر است.

از اینكه اشتباهات قبلی را تكرار نكردی و كلمات را با دقت و درست نوشتی خوشحالم.

خوشحالم كه خوش خط نوشتی ولی اگر دقت كنی،

دندانه ها را جا نمی اندازی.

صد آفرین دختر (پسر) باهوشم،

اگر كمی حواست را جمع می كردی تشدید ها را جا نمی انداختی.

از دیدن نقاشیت لذت بردم، اما سعی كن مرتب تر رنگ كنی.

از اینكه هر روز پیشرفت می كنی خوشحالم.

توانایی تو در دیكته بهتر شده، سعی كن اینطور بمانی.

امروز موفق شدی دیكته ات را بدون غلط بنویسی.

بهتر است كلماتی كه دور آنها را خط كشیده ام زیبا تر بنویسی.

تمرینات ریاض را درست حل كردی، فقط سعی كن اعداد را زیباتر بنویسی.

در نوشتن به معنای كلمه هم توجه كن.

دخترم (پسرم) سركش یادت نره چون معنای كلمه عوض می شود. 

- گوشه برگه هایت           برگه های كتابت             چكار كنیم صاف بشه             قشنگ و زیبا بشه

- گلم باید بدونه             كه خط های زمینه               می كنه كمكش تا                خطش بشه نمونه نوشتی آرام و خوب           حالا شدی تو محبوب

- كمی تلاش بیشتر              هستش برات مفیدتر

- یادت نره خط كشی            فردا حتما بكشی

- فرشته بهشتی         آخر وقت نوشتی؟

- فرشته بهشتی         بی حوصله نوشتی؟

- فرشته بهشتی         خسته بودی نوشتی؟     

بازخوردهای توصیفی در مورد دانش آموزان نیازمند تلاش بیشتر: 

پسرم (دخترم) در زمینه تفریق نیاز به تقویت داری.

فرزند گلم، در رونویسی فاصله و اندازه كلمات را رعایت كن.

با تمرین و روخوانی بیشتر در زمینه املا موفق خواهی شد.

با مطالعه كتاب های قصه و خواندن مجلات كودكان حتما در نوشتن انشا پیشرفت می كنی.

امروز خوب گوش ندادی، به همین دلیل كلمات را زیاد جا انداختی.

آفرین بر تو، پیشرفت خوبی كردی باز هم منتظر كارهای خوبت هستم.

به نظر می رسد در زمینه جمع (تفریق، ضرب و ...) مشكل داری امیدوارم با تلاشت شاهد موفقیت تو باشم.   - كارهای بهترت رو          من به زودی ببینم

- هر كاری وقتش خوبه          تو مدرسه یا خونه

- درست بگو و رسا          جواب این سوال ها

- دقت و سعی و تلاش          به اندازه داشته باش

-  1،2،3،4          دندونه ها رو بشمار

به معلم پيشنهاد مي شود براي ارائه يک بازخورد سازنده از فعاليت کودک بهتر است جملات خود را با اين عبارتها آغاز کنند :

        دختر خوبم شما موفق شده ايد که........ 

- با خوشحالي زياد مي گويم که شما از عهده........

- خوبم شما.......... ياد گرفته ايد

- توانايي ات در............بهتر شده است.

- کارت نسبت به قبل بهتر شده است.

 - پيدا است که برا ي اين کار خيلي تلاش کرده اي.

- امروز از کارت لذت بردم.

- وقتي مي بينم که کارت بهتر شده خوشحال مي شوم.

- امروز موفق شدي که............ به درستي بنويسي( انجام دهي ).

  نكتـــــــه :     بايد به اين نکته مهم توجه داشت که بازخوردهاي مثبت افراطي هم نقش مخربي در شخصيت کودک دارد. بازخورها بايد فرد را به تلاش بيشتر وا دارد. جملاتي مانند، «توهميشه موفق هستي» 

نمونه هايي از بازخورد هاي نياز به تلاش بيشتر : 

-  نيازمند آن است که...........  - درزمينه............................................... به تقويت نياز دارد(داري).

- به نظر مي رسد در...................... مشکل دارد(داري)

 - با انجام فعاليتهاي....................... در زمينـه................ موفق مي شــــود(مي شوي).

  -بهتر است در زمينه .... کوشش بيش تري بکني تا موفق گردي .

    -عزيزم لازمه ي پيشرفت خواستن است .

    -دلبندم هرگز کاري را که امروز مي تواني انجام دهي به فردا موکول نکن .

پسرم : کساني موفق مي شوند و موفق باقي مي مانند که تلاش و تمرين داشته باشند.

نكته مهــــــم : به فرد گفته شود که چه کاري را بايد انجـام دهد. پس، اين که تنها اشاره مي شود" بايد تلاش بيشتري بکني"، مبهم و نارســا است . برخي جملات و کلمات را نبايد در بازخوردهاي توصيفي به کار برد. زيرا ممکن است در اعتماد به نفس دانش‌آموز خللي وارد کند. جملاتي مانند:

-  نمي تواند يا نمي تواني. 

- هميشه اشتباه مي کني. 

- قادر نيستي يا قادر نيست. 

- کارهايت کثيف و نا مرتب است.

- هميشه ناقص مي نويسي.

بازخوردهای توصیفی و تشویقی :

  فرشته بهشتی          خیلی قشنگ نوشتی

حالا شدی باسواد          دل منم شده شاد

جَمعه چقدر حواست          دقیقه خیلی كارت

فرشته بهشتی          تمیز و درست نوشتی

مشقت شده مرتب          ای كودك مودب

به مثل ماه تابان          قشنگی و درخشان

سبد سبد گل یاس          زرنگ، توی كلاس

قایق روی دریا         نوشته ای چه زیبا

ای كودك خیلی ناز          مرا كردی سرافراز                                    

    فرشته بهشتی          خیلی قشنگ نوشتی

حالا شدی باسواد          دل منم شده شاد

جَمعه چقدر حواست          دقیقه خیلی كارت

فرشته بهشتی          تمیز و درست نوشتی

مشقت شده مرتب          ای كودك مودب

به مثل ماه تابان          قشنگی و درخشان

سبد سبد گل یاس          زرنگ، توی كلاس

قایق روی دریا         نوشته ای چه زیبا

ای كودك خیلی ناز          مرا كردی سرافراز

دخترم (پسرم) زیبا نوشته         مثل گل نوشته

قشنگی چون كبوتر          از همه هستی بهتر

باهوش و خوش بیانی          ای كودك ایرانی

قشنگ نوشتی و ناز          ای دختر (پسر) سر افراز

زنده باشی و سالم          تلاش بكن تو دائم

ای كودك مهربان          دوستت دارم همچو جان

خورشید گرم و روشنی         همیشه در قلب منی

شكوفه های رنگ به رنگ         خسته نباشی، قشنگ 

از تنبلی جدایی          ای هدیه ی خدایی

كارت شده چه بهتر         ای گل من، تاج سر

فرشته بهشتی          امروز سریع نوشتی

یادت نره خط كشی          فردا حتما بكشی

برگه نَكَن دوباره          از دفتر بیچاره

ای گل ناز و خوشبو          بخوان درست از این رو

كار گروهی بدان          می كنه كاروآسان

ای كودك بهشتی          كامل دقیق نوشتی

هستی دقیق پر تلاش          همیشه خنده رو باش

كودك خوب و نازی         واژه درست می سازی

پی برده ام به رازی          زیبا جمله می سازی

عقیده ی من اینه          كودك خوب همینه

خلاقی و مهربون          همیشه اینطور بمون

ماهی نوشت تو دریا         آفرین و مرحبا

آسمان پر ستاره          مشقت نظیر نداره

دانا و پر توانی          ای كودك ایرانی

پسر (دختر) خوب و نازم          به دیكته ات می نازم

نون و پنیر و پسته          مشقت به دل نشسته

صد آفرین ای كودك          چه خوب نوشتی اردك

ای پسر (دختر) نازنین          بهت می گم آفرین

ای گل توی كلاس          زیبا هستی مثل یاس

بارون میاد ریز ریز          اول بخوان بعد بنویس

یك گل شادابی تو          آفتاب و مهتابی تو

به مثل یك ستاره          نور از مشقت می باره

برف میاد دونه دونه          پسرم (دخترم) درس می خونه

با مشقی كه نوشتی          تو لایق بهشتی       

بازخوردهای توصیفی در مورد دانش آموزان در حد انتظار :

  فرزند خوبم، از خط زیبایت لذت بردم.

پسر نازم، هزار آفرین به تو كه مشقت را زیبا نوشتی.

آفرین به تو كه تكالیفت را بدون اشكال و كامل انجام دادی.

پسرم (دخترم) تحقیق شما جالب و خواندنی بود.

آفرین پسرم در نوشتن تكالیف دقت كامل داشتی.  

بارون دونه دونه          مشقت شده نمونه

اَنار دونه دونه          نقاشیت شده نمونه

مورچه نوشت روی خاك          قشنگ نوشتی و پاك

پسر خوب و نازم          به دقتت می نازم

جمله های قشنگی          با واژه ها تو ساختی

درست خواندی تو قرآن          ای كودك مهربان

امروز كارت عالی بود          اشكالی در آن نبود

ای كودك مودب          دفترت هست مرتب

1، 2، 3، ستاره         كارت ایراد نداره

آفریدی افتخار          برای چندمین بار

كودك خوب و نازی          واژه درست می سازی

نون و پنیر و پسته          كارت به دل نشسته

پی برده ام به رازی          زیبا جمله می سازی

خلاقی و مهربون          همیشه اینطور بمون

به دوستت دادی یاری          عالی كردی همكاری       

بازخوردهای توصیفی در مورد دانش آموزان نزدیك به انتظار :  

پسر (دختر) خوبم، سعی كن جواب سوال ها را با دقت و خوانا بنویسی.

از اینكه رونویسی شما هر روز بهتر می شود خوشحالم.

تلاش شما قابل تقدیر است.

از اینكه اشتباهات قبلی را تكرار نكردی و كلمات را با دقت و درست نوشتی خوشحالم.

خوشحالم كه خوش خط نوشتی ولی اگر دقت كنی، دندانه ها را جا نمی اندازی.

صد آفرین دختر (پسر) باهوشم، اگر كمی حواست را جمع می كردی تشدید ها را جا نمی انداختی.

از دیدن نقاشیت لذت بردم، اما سعی كن مرتب تر رنگ كنی.

از اینكه هر روز پیشرفت می كنی خوشحالم.

توانایی تو در دیكته بهتر شده، سعی كن اینطور بمانی.

امروز موفق شدی دیكته ات را بدون غلط بنویسی.

بهتر است كلماتی كه دور آنها را خط كشیده ام زیبا تر بنویسی.

تمرینات ریاضی را درست حل كردی، فقط سعی كن اعداد را زیباتر بنویسی.

در نوشتن به معنای كلمه هم توجه كن.

دخترم (پسرم) سركش یادت نره چون معنای كلمه عوض می شود. 

گوشه برگه هایت     برگه های كتابت     چكار كنیم صاف بشه     قشنگ و زیبا بشه                

 گلم باید بدونه     كه خط های زمینه     می كنه كمكش تا     خطش بشه نمونه

نوشتی آرام و خوب          حالا شدی تو محبوب

    همیشه اینطور بمون به دوستت دادی یاری          عالی كردی همكاری

بازخوردهای توصیفی پایه اول:

*** ای کودک ماه من           فرشته ی ناز من

***حالا شدی موفق           با تلاش و با همّت 

***دَرسِت  نشه فراموش        دختر پر جنب وجوش

***سبد سبد ستاره          سستی فایده نداره

 *** 1و 2 و 3 و 4        تنبلی کِنار کِنار

***ای کودک توانا       موفقی ودانا

***دختر ناز من باید بدونه  که درس هاش راهمیشه خوب بخونه

***دختر خوب و دانا             بخون با من هم صدا با درس خواندن وتلاش          با ایمان با کوشش کشور خود ایران را         همیشه کنیم آباد

***ای دختر زیبا رو       بشمار، دندانه ها  کو ؟

***آفتاب آمد دوباره             موفق باش همواره

***آهای آهای بچّه ها          باهم بگیم یک صدا تلاش کنیم شب و روز          تا بشیم انسانی خوب

***دختر گلم تلاش و پشتکار شما ستودنی است.

***خط زیبای شما بسیار چشم نواز است.

***من از داشتن دانش آموزی زرنگ و مودب چون شما به خود می بالم .

***موفقیت شما باعث افتخار من است.

***موفقیت شما آرزوی ماست.

***پر تلاش، سربلند و موفق باشی.

***با تلاش، موفق باش.

***پیشرفت شما قابل تحسین و امیدوار کننده است.

***از این که در کارهای گروهی مانند یک راهنما عمل می کنی از شما متشکرم.

***از فرزندم به خاطر هدایت گروه و راهنمایی کردن دوستانش سپاس گزارم.

 ***ای دختر بهشتی      تو دفترت گل کاشتی

***دختر پر حوصله     نوشتی بی حوصله

***چه دختر زرنگی     مشق به این قشنگی

***ای گل ناز پونه        شادی ببر به خونه

***جواب درستو دادی     تو مثل برق و بادی

***دختر گل، زرنگه        با تنبلی می جنگه

*** سبز و سفید و آبی      خیلی حاضر جوابی

*** ستاره ای ستاره          اصلاً خطا نداره

*** مثل گل بهاری           تو اشتباه نداری

*** مثل گل بهاری           چند اشتباه تو داری

*** دقت بکن یه ریزه       تا که گلات نریزه

*** مثل گل بهاری          حواس جمع نداری

*** دقت بکن دوباره      وقت تلاش و کاره

*** مشق تو بی بهونه     به رنگ گل می مونه

*** مشقت شده حسابی    مثل گل گلابی

*** شکوفه ی بهشتی     مشقتو خوب نوشتی

*** تلاش کنی دوباره      میشی تو پر ستاره

*** شکوفه ی بهشتی      می دونی چه خوب نوشتی

*** دقت نکردی امروز   بنویس تو مثل دیروز

*** ای دختر بهشتی       کمی درشت نوشتی

*** مشقت شده حسابی      مثل گل بهاری

*** تو یک گل بهشتی    خیلی عالی نوشتی

*** فرشته زمینی      الهی خیر ببینی

*** ای دختر نازنازی     خوب نوشتی ریاضی

*** ای دختر نازنازی      قشنگ بنویس ریاضی

*** دختر خوب و نازم      به نقاشیت می نازم

*** دختر زبر زرنگ      با خط خیلی قشنگ

*** غنچه ی همیشه شاداب     بنویس بدون شتاب

*** پرستوی نازنین          هیچوقت نباشی غمگین

*** دخترکم باهوش باش      زرنگ مثل خرگوش باش

*** دانش آموز خوب ما       هستی تو محبوب ما

*** خوشگل ناز و تپل            بر خدا کن توکل

*** کلاغه خبر داد به همه       که دفترش مرتبه

*** دختر پر تلاشی              گلم خسته نباشی

*** پروانه رو گل نوشته       سارا قشنگ نوشته

*** بارون ریزه ریزه          مشقت چقدر تمیزه

*** ای گل نازپونه             دفتر هست نمونه 

جملات حرکت آفرین                        

- از اینکه کوشش می کنی خوش حالم        - از پیشرفتی که کرده ای شادم (خوش حالم )

- از تو انتظار بیشتری دارم                            - امروز بهتر نوشته ای

- عزیزم از وقت خود بهتر استفاده کن              - با تلاش خود شادم کردی

- بر پیشرفت تو هزاران آفرین         - به امید روزی که شاهد موفقیت های دیگرت باشم

- بهتر از قبل نوشته ای                       - تا موفقیت کامل ، فاصله ی چندانی نداری

- تلاشت مرا امیدوار کرد                         - توقع بیشتری از تو دارم

- چشم به راه موفقیت تو هستم.                 - دوست دارم بیشتر تلاش کنی

- فرزندم تلاشت بسیار با ارزش است            - مرا به خودت امیدوار کردی

- مطمئنم که موفق می شوی

  - هنوز فرصت جبران داری